Afvallen

Snel afvallen met een dieet is lastig en haast niet vol te houden zoniet onmogelijk.

Ook kan het ook schadelijk zijn voor je gezondheid.

Afvallen met een dieet kan alleen als opstap naar een gezonde leefstijl.

Afvallen door te gaan sporten is alleen mogelijk in combinatie met gezonde voeding.

Leefstijl betekent letterlijk de manier van leven. Ieder leeft zijn/haar leven, daar schuilt geen goed of geen kwaad in of toch wel? Als je ‘de manier van leven’ vertaalt naar ‘de gezonde manier van leven’ dan krijgt het een geheel andere lading en dat is ook vaak waar men aan denkt als je het hebt over leefstijl.

Wat is gezond? 
Gezond leven is ruim te interpreteren.

Wat is gezond? Als je dit aan iemand vraagt, dan gaat het vaak direct over eten. ‘Je moet gezond eten’ is hierbij een veelgemaakte opmerking, ervan uitgaande dat je in grote lijnen weet wat gezond eten is.

Maar weet je dan ook wat gezond leven is?

Een gezonde lijstijl opbouwen met met Nulijnen !

Ben je het ook zo zat om altijd maar te vechten tegen de vele kilo’s?

Wil je nu eindelijk eens af van dat overgewicht?

Bij Nulijnen vind je unieke coachingprogramma’s hulp bij een gezonde leefstijl.

Hoe kan ik gezond leven?

Je kunt gezond leven door gezond te eten, niet te roken en voldoende te bewegen en te ontspannen. Door gezond te leven verklein je de kans op ziekten. Ook helpt gezond leven je langer fit te blijven en gezond oud te worden. Een gezonde leefstijl is goed zorgen voor je lichaam én je geest.

1. Eet gezond

Je zorgt goed voor jezelf als je gezond eet. Maar wat is gezond en hoe bereik je dat ?

Door te eten volgens de Schijf van Vijf is volgens vele wetenschappers een achterhaald verhaal hoe verklein je de kans op hart- en vaatziekten en kanker danwel.

2. Blijf op gezond gewicht

Met een gezond gewicht loop je minder gezondheidsrisico’s dan mensen met overgewicht . Je hebt een lagere kans op aandoeningen als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast zit je met een gezond gewicht lekkerder in je vel en voel je je fitter.

3. Beweeg regelmatig

Voor een gezond en lang leven is bewegen belangrijk. Je voelt je fitter als je beweegt en het verlaagt ook de kans op overgewicht en dus op hart- en vaatziekten. Hoeveel je het beste kunt bewegen hangt af van je leeftijd.

Het advies voor volwassenen is:

– minstens 150 minuten matige of zwaar intensieve inspanning per week;

– en minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten.

Een stuk wandelen, hardlopen of fietsen, maar ook zwaardere huishoudelijke klussen, de hond uitlaten en in de tuin werken tellen mee als beweging.

Doe wat jij leuk vindt en wat bij jou past. Voorkom daarnaast dat je te veel stilzit.

4. Rook niet

Wie gezond en langer wil leven rookt niet. Kijk voor meer informatie op de website van het Trimbos-instituut.

5. Ontspan voldoende

Om gezond te leven is het ook belangrijk om niet te veel stress te hebben. Zorg voor voldoende ontspanning en slaap voldoende.

Wat is een gezonde leefstijl?

Het is belangrijk dat u goed voor u zelf zorgt. Door gezond te leven, komt u lekker in uw vel te zitten. U voelt zich fitter, slaapt beter en heeft meer energie. Bij een gezonde leefstijl hoort in ieder geval:

  • Gezonde voeding.
  • Voldoende beweging.
  • Niet roken.
  • Geen alcohol of met mate.
  • Goed omgaan met stress.

Voeding

Om goed te functioneren, heeft uw lichaam gezonde voeding nodig. Uw lichaam krijgt dan voedingsstoffen en haalt daar energie uit. Belangrijke voedingsstoffen zijn: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en voldoende vocht. Als u gezond eet, verkleint u ook de kans op ziektes. Goede voeding wil zeggen:

  • Veel groente, fruit, peulvruchten en noten.
  • Een paar keer per week vis.
  • Geen producten gemaakt van wit meel (witbrood, koekjes, zoutjes).
  • Weinig rood of bewerkt vlees.
  • Geen drank waarin suiker zit, zoals frisdrank.

Beweging

Als u voldoende beweegt, krijgt u nieuwe energie en heeft u minder kans op somberheid. En het is goed tegen stress. Vijf keer per week een half uur bewegen, is vaak al voldoende, bijvoorbeeld zwemmen, wandelen, fietsen of intensief huishoudelijk werk. Door veel te bewegen, raken uw spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. U voelt zich daardoor fitter en u heeft meer energie.


“Gezond in 4 Weken”

Door drs. Richard de Leth

Bekend van

Voeding en gezondheid lijken vandaag de dag losgekoppeld. Veel mensen eten in dienst van hun smaak, niet in dienst van hun lichaam. Het moet vooral lekker zijn.

Of het ook gezond is? Daar denken we minder over na. Dat is niet zo vreemd. Want je krijgt nergens informatie over gezonde voeding. Of beter gezegd: overal en nergens – met als eindresultaat dat je het nog niet weet.

Volgens onze artsen en instituten als Voedingscentrum Nederland krijgen we alle nodige voedingsstoffen binnen als we maar ‘gevarieerd’ eten. Maar dat gevarieerde eten is een mythe.

Wij Nederlanders eten véél te eenzijdig. En brood, melk en margarine worden ons ten onrechte dagelijks geadviseerd als optimale voedingsstoffen.

Tijdens mijn opleiding geneeskunde verbaasde ik me al dat voeding zo weinig aandacht kreeg in de preventie van klachten én bij het oplossen van klachten.

Na die opleiding ben ik me écht in voeding gaan verdiepen. Ik ontdekte meer en meer over de kracht van voeding. En ik ging me meer en meer verbijsteren over hoe we in onze maatschappij – maar ook in de zorg! – met voeding omgaan.

Ervaar jij lichamelijke ongemakken als darmklachten, huidklachten, moeheid of stemmingswisselingen? Investeer in kennis over voeding waar jij en je naasten je hele leven van blijven profiteren. Ontdek hoe écht gezonde voeding een verschil van dag en nacht kan maken in hoe je je voelt, hoe je functioneert en hoe je leeft.

Online Cursus “Gezond in 4 Weken”

Gezond eten in onze maatschappij? Een uitdaging!