Atkins dieet

Wat is Atkins dieet?

Het Atkins dieet werd gecreëerd door Dr. Robert Atkins, een cardioloog wiens interesse in de gezondheidsvoordelen van koolhydraatarme diëten voor het eerst culmineerde in het boek “Dr. Atkins Diet Revolution” uit 1972, volgens Atkins.com. Het dieet bestaat uit vier fasen, te beginnen met zeer weinig koolhydraten en geleidelijk aan meer eten totdat je het gewenste gewicht hebt bereikt. In de eerste fase mag je bijvoorbeeld 20 gram netto koolhydraten per dag eten, waarvan 12 tot 15 gram uit “groenten” met een hoog vezelgehalte zoals rucola, cherrytomaten en spruitjes. De theorie is dat door het beperken van koolhydraten, je lichaam zich moet wenden tot een alternatieve brandstof – opgeslagen vet. Dus suikers en “eenvoudig zetmeel” zoals aardappelen, wit brood en rijst worden er bijna allemaal uitgesloten; eiwitten en vet zoals kip, vlees en eieren worden omarmd. Het vet wordt verbrand; en je valt kilo’s af.

Maar het verminderen van de totale koolhydraten is niet alles wat er is voor Atkins. Het beperken van de koolhydraten die je op een bepaald moment binnenkrijgt, bij een koolhydraatrijke maaltijd verhoogt de glucose spiegel in het bloed , te veel om te gebruiken of op te slaan in de lever als glycogeen. Maar wordt vervolgens opgeslagen als vet.

Het traditionele Atkins 20 plan is vrij extreem maar zorgt wel voor een zeer snel resultaat.

Het ketogeen dieet is van de oorspronkelijke Atkins methode afgeleid.

Het Ketogeen dieet of Ketodieet in het kort is de laatste “hype” in Amerika als het gaat om snel vet verliezen.

Talloze studies hebben aangetoond dat het Ketodieet een effectieve en snelle manier is om gewicht te verliezen en buikvet te verbranden zonder dat je calorieën hoeft te tellen.

Als je snel wilt afvalen kies dan voor het Ketodieet.

Een ketodieet werkt in theorie vrij simpel. Je verminderd de inname van koolhydraten en verhoogd de inname van vetten.

Wanneer je dit doet, gaat je lichaam op een natuurlijke manier weer vet aanspreken als brandstof.