Dash dieet

Wat is het DASH Dieet?

De naam DASH is een afkorting van Dietary Approaches to Stop Hypertension.

Het DASH Dieet is een evenwichtig voedingsplan met maar één doel: Je bloeddruk te verlagen. Maar omdat het een heel goed uitgebalanceerd dieet is, zitten er veel meer voordelen aan vast. Het volgen van het DASH Dieet heel veel kan doen voor je algemene gezondheid.

Het DASH Dieet heeft een aantal belangrijke kenmerken:

  • Het DASH Dieet is rijk aan kalium, magnesium, calcium, eiwitten en vezels.
  • Het DASH Dieet beperkt het eten van rood vlees, toegevoegde suikers en suikerhoudende dranken.
  • Het DASH Dieet promoot het eten van volle granen, vis, gevogelte en noten/zaden.
  • Het DASH Dieet geeft de voorkeur aan vetvrije of magere melkproducten.
  • Het DASH Dieet voorziet in veel groente en fruit.
  • Het DASH Dieet is laag in onder andere zout en verzadigd vet.

Hoe kan het DASH Dieet mij helpen om gezond te blijven?

Hoge bloeddruk ontstaat onder andere door de grote hoeveelheid natrium wat we dagelijks ijn ons eten terugvinden. Hierdoor ontstaat een hoge bloeddruk, hypertensie. Helaas is zo dat er steeds meer zout wordt toegevoegd aan al het industrïeel gefabriceerde eten, terwijl het algemeen bekend is dat dit hoge bloeddruk veroorzaakt, en uiteindelijk nog ergerDe industrie gebruikt teveel zout, omdat het een hele goede smaakversterker is. Het eten wordt ‘smakelijker’ als er méér zout is toegevoegd. Op deze manier krijgen we ongemerkt veel te veel zout binnen.

Het DASH Dieet is er op gericht om de inname van zout te verminderen, en méér mineralen die uiteindelijk mee zullen helpen om de bloeddruk te verlagen. In het DASH Dieet krijg je minder dan 2300 mg zout per dag binnen.

Als je serieus bezig bent met het DASH Dieet, kun je je bloeddruk binnen een paar weken met 2 punten verlagen. Op de langere termijn zijn nog betere resultaten mogelijk, maar dat verschilt van persoon tot persoon .

Het DASH Dieet, dat staat voor dieetbenaderingen om hypertensie te stoppen, wordt door het Nationaal Hart, Long en Bloedinstituut gepromoot om precies dat te doen: stop (of voorkom) hypertensie, ofwel hoge bloeddruk. Het benadrukt het voedsel dat je altijd al te eten hebt gekregen (fruit, groenten, volle granen, mager eiwit en mager eiwit en mager zuivel met een laag vetgehalte), die veel bloeddrukverlagende voedingsstoffen bevatten zoals kalium, calcium, eiwit en vezels. DASH ontmoedigt ook voedingsmiddelen die veel verzadigd vet bevatten, zoals vet vlees, volvette zuivelproducten en tropische oliën, evenals suikerhoudende dranken en snoepjes. Na DASH betekent ook het afdekken van natrium op 2.300 milligram per dag, wat de volgelingen uiteindelijk zal dalen tot ongeveer 1.500 milligram. DASH Dieet is uitgebalanceerd en kan op lange termijn gevolgd worden, wat een belangrijke reden is waarom voedingsdeskundigen het rangschikken als het Beste Algemene Dieet van de V.S. Nieuws, verbonden met het Mediterrane Dieet.

Heb je een te hoge bloeddruk kies dan voor het DASH dieet.