Fruitdieet

Lekker & Gezond: Het Fruitdieet
Voor de zoetekauwen en fruitliefhebbers die graag een paar kilootjes kwijt willen is er een hele lekkere oplossing: het fruitdieet.

Dit bijzondere dieet waarbij vers fruit centraal staat is naast heel lekker ook nog eens superveelzijdig.

Er is namelijk keuze uit heel veel verschillende soorten fruit.

Het fruitdieet is niet echt geschikt voor de lange termijn, maar door om de twee dagen een dag eiwit en vezelrijk te eten is het dieet langer vol te houden. Zo kun je er optimaal de vruchten van plukken.

Zuiverend effect

Zoals de naam al zegt is de basis van het fruitdieet fruit.

Het is belangrijk dat het fruit rijp is en het liefst ook nog vers. Onrijp fruit is moeilijk te verteren door het lichaam. Dit kan onder andere klachten als buikpijn en diarree veroorzaken.

Ook zullen bij onrijp fruit niet alle voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen wat wel belangrijk is bij het dieet.

Het is heel nuttig om naast het fruit elke dag minstens twee liter water te drinken. Omdat de meeste soorten fruit veel vocht bevatten heeft het fruitdieet ook een zuiverend effect op het lichaam. Als je dagelijks twee liter water drinkt zal dit effect versterkt worden.

Naast water is het tijdens het dieet gewoon toegestaan om thee en koffie te drinken. Zorg er wel voor dat je hier geen suiker of melk aan toevoegt!

Weinig calorieën

Er is bij het fruitdieet geen limiet voor de hoeveelheid fruit die je op een dag mag eten. Dit komt omdat de meeste soorten fruit vergeleken met andere voedingssoorten niet heel rijk zijn aan calorieën.

Zo kun je dus in principe de hele dag door wel wat eten en zul je tijdens het dieet het hongergevoel vermijden. Zeker als je er voor zorgt dat je verdeeld over de dag veel kleine maaltijden neemt.

Wel is het handig om te weten hoeveel calorieën de verschillende fruitsoorten precies bevatten. Hieronder een aantal fruitsoorten met de kilocalorieën per 100 gram:

Appel > 55
Sinaasappel > 45
Banaan > 85
Kiwi > 60
Peer > 55
Druif > 75
Aardbei > 35
Meloen > 45
Avocado > 170
Abrikoos > 60
Perzik > 40
Zoals je ziet ligt het verschil in calorieën bij de meeste soorten niet zo heel hoog. Wel zijn er een paar uitzonderingen: de banaan, druif en avocado. Deze bevatten in verhouding wel vrij veel calorieën.

Zorg er dus voor dat je je hiermee niet helemaal vol gaat eten, maar neem ze met mate.

Twee dagen fruit, één dag eiwit en vezelrijk

Het fruitdieet kan op twee verschillende manieren gevolgd worden. Sommigen kiezen ervoor om tijdens het dieet elke dag gewoon alleen fruit te nemen.

Omdat je bij het eten van fruit alleen niet alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, is het dieet op deze manier niet heel lang vol te houden.

Het maximumaantal dagen ligt dan ongeveer rond de zeven. Na die zeven dagen zul je naast fruit ook weer andere voeding moeten gaan nemen. Een andere, betere manier om het fruitdieet te volgen is om steeds twee dagen alleen fruit te nemen, en daarna één dag eiwitrijk en vezelrijk te eten. Op deze manier zorg je ervoor dat je lichaam niet lang zonder belangrijke voedingsstoffen zoals gezonde vetten en eiwitten hoeft te zitten. Zo is het dieet wel tot weken vol te houden.

Wanneer je stopt met het fruitdieet is het raakdzaam om te kiezen voor een gezonden voedings wijze om te voorkomen dat je weer in je oude eetpatroon terecht komt . Misschien heb je wel zo erg van het dieet genoten dat je hebt besloten om voortaan sowieso meer fruit te gaan eten. Dat is een hele goede keuze want fruit helpt je bij het krijgen van een gezond lichaam en een gezond lichaam is nou eenmaal beter in staat om overtollig lichaamsvet snel en effectief af te breken.Het is verstandig om dan één dag per week alleen fruit te eten. Toch kan het dieet je goed op weg helpen. Niet alleen om gezond af te vallen, maar ook om fruit meer te leren waarderen als een belangrijk onderdeel van een gezonde voedingsstijl.

Het 101 Receptenboek: ‘Dagelijks Verantwoord Genieten’ is in alle opzichten uniek! Van de kwaliteit van de foto’s tot aan de voedingswaarde en inleidende teksten, alles klopt. Je vind hier alles voor eiwitrijke en vezelrijke dag en is een opstao naar een gezond leven.