Paleo leefstijl

Voedingsmiddelen

Het dieet adviseert het eten van alleen voedsel waarvan wordt aangenomen dat het beschikbaar was voor mensen uit het Paleolithicum(stenen tijdperk), maar er is een grote variatie in het begrip over wat die mensen voor voedsel tot zich namen.

In de oorspronkelijke beschrijving van het paleo-dieet in Cordain’s boek uit 2002 pleitte hij voor het eten van zo veel mogelijk zoals het Paleolithicum, werd gedaan.

55% van de dagelijkse calorieën uit zeevruchten en mager vlees, gelijkmatig verdeeld
15% van de dagelijkse calorieën van elk van de vruchten, groenten en noten en zaden
geen zuivel, bijna geen granen (die Cordain beschreef als "hongervoedsel" voor paleolithische mensen), geen toegevoegd zout, geen toegevoegde suiker

Het dieet is gebaseerd op het vermijden van niet alleen moderne bewerkte voedingsmiddelen, maar ook het voedsel dat de mens na de Neolithische Revolutie begon te eten.[3]

In de wetenschappelijke literatuur wordt over het algemeen de term “Paleo-voedingspatroon” gebruikt, die op verschillende manieren wordt omschreven als “Paleo-voedingspatroon”:

"Groenten, fruit, noten, wortels, vlees en orgaanvlees";
"groenten (met inbegrip van wortelgroenten), fruit (met inbegrip van vruchtenoliën, zoals olijfolie, kokosolie en palmolie), noten, vis, vlees en eieren, met uitzondering van zuivel, voedingsmiddelen op basis van granen, peulvruchten, extra suiker en voedingsproducten van de industrie (met inbegrip van geraffineerde vetten en geraffineerde koolhydraten)" en
"vermijdt verwerkt voedsel en legt de nadruk op het eten van groenten, fruit, noten en zaden, eieren en mager vlees".

Gezondheidseffecten
Zaden zoals walnoten worden als onderdeel van het dieet gegeten.

De aspecten van het Paleo-dieet die het eten van minder bewerkte voedingsmiddelen en minder suiker en zout adviseren, komen overeen met het algemene voedingsadvies over voeding. Diëten met een paleo-voedingspatroon hebben enige gelijkenissen met traditionele etnische diëten zoals het mediterrane dieet, die gezonder blijken te zijn dan het westerse dieet. Het volgen van het Paleo-dieet kan echter leiden tot voedingstekorten zoals die van vitamine D en calcium, die op hun beurt kunnen leiden tot een verminderde gezondheid van het beendergestel; vermodelijk aten onze voorvaderen ook delen van de botten van dieren..

.Een onderzoek naar de effecten van zwaarlijvige vrouwen vond verbeteringen in gewicht en vetverlies na zes maanden, maar de voordelen waren gestopt met 24 maanden .; bijwerkingen onder de deelnemers waren “zwakte, diarree en hoofdpijn”. In het algemeen is elk gewichtsverlies veroorzaakt door het dieet is slechts het resultaat van caloriebeperking, in plaats van een speciaal kenmerk van het dieet zelf.

De reden voor het Paleolithicum dieet vloeit voort uit de beweringen van voorstanders met betrekking tot evolutionaire geneeskunde. Voorstanders van het dieet stellen dat mensen genetisch zijn aangepast aan het eten van specifiek die voedingsmiddelen die voor hen gemakkelijk beschikbaar waren in hun lokale omgeving. Deze voedingsmiddelen dus gevormd de voedingsbehoeften van Paleolithicum mensen. Zij stellen dat de fysiologie en het metabolisme van de moderne mens zijn weinig veranderd sinds het Stenen tijdperk. Natuurlijke selectie is een lang proces, en de culturele en levensstijl veranderingen geïntroduceerd door de westerse cultuur hebben plaatsgevonden snel. Het argument is dat de moderne mens zich daarom niet heeft kunnen aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. De landbouwrevolutie bracht de toevoeging van granen en zuivel aan het dieet.

Volgens het model van de evolutionaire disharmonie hypothese, “Elke chronische ziekte en degeneratieve aandoeningen die duidelijk aanwezig zijn in de moderne Westerse bevolking zijn ontstaan door een mismatch tussen de genen uit het stenen tijdperk en de moderne levensstijl” Voorstanders van het moderne Paleo dieet hebben hun voedingsaanbevelingen gebaseerd op deze hypothese gevormd. Zij stellen dat moderne mensen een dieet moeten volgen dat qua voedingswaarde dichter bij dat van hun Paleolithische voorouders ligt.

Het uiterst complete online Paleo Lifestyle programma van Paleo coach Wendy Mijnheer. In 7 weken word je begeleidt door Wendy om gezonder, slanker en fitter te worden door te eten als een oermens.

De Paleo-Lifestyle is geen dieet maar een nieuwe manier van leven. Het aanleren van alle nieuwe gewoonten en het afleren van bestaande gewoonten neemt tijd in beslag.

Door mijn ervaringen in mijn praktijk weet ik exact waar de knelpunten liggen.

Speciaal voor de Puur&Fit Academie heeft zij een uniek online programma ontwikkeld om jou, in een doordachte volgorde, stap voor stap de veranderingen door te laten voeren.

Binnen 7 weken pas jij geleidelijk je voedingspatroon aan om uiteindelijk ook vol te kunnen profiteren van de Paleo lifestyle voordelen.